joi, 7 august 2014

Registru - Fail! Despre cum cei de la Registru își bat joc de cetățenii Moldovei

http://www.publika.md
Update 13 august: Săptămâna trecută m-am programat la perfectarea pașaportului biometric la subdiviziunea Buiucani Registru, pe azi, la ora 8.00. Erau și acolo o mulțime de oameni (vreo 40-50), unii spuneau că de la 6 au venit, însă oamenii mi-au părut mai civilizați și ordonați: nu se învălmășeau, nu se bruscau, etc. Fiind programat, paznicul mi-a permis să intru printre primii, iar în 20 de minute am reușit să fac totul ce era necesar pentru a-mi comanda pașaportul. Totul a decurs foarte bine.

Acum, ce pot să spun eu? Mi se pare de departe cea mai rațională și civilizată metodă aceea de a te înscrie la telefon, pentru ca apoi să intri, la timpul tău, la Registru. Așa și ar fi normal, zic eu, ca mai toată lumea să fie frumos programată și să vină la timpul lor, fără a se face aceste cozi de oameni. Și fără ca să fii nevoit să aștepți în soare până îți vine rândul. Așa că, oameni buni, dacă intenționați să vă faceți ceva documente, mai bine să o faceți prin programare. Numerele de telefoane ale oficiilor le găsiți ușor pe site-ul Registrului.

De menționat că de azi oficiile Î.S. Registru vor lucra în luna august peste program, special pentru a acoperi creșterea cererilor pentru pașapoarte biometrice. Oficiile Registru vor lucra cu două ore mai mult. Nu știu dacă cineva mai "mare" mi-a citit articolul, mă îndoiesc chiar de asta, însă merită a fi apreciat că cei de-acolo au conștientizat existența problemei și au încercat să găsească, și să ia o soluție, pentru a acoperi fluxul crescut de cereri. Noul program al oficiilor Registru pe luna august îl puteți găsi aici.

7 august:
Am nevoie să-mi fac pașaport biometric. Mă duc eu marți pe la ora 13.00 la oficiul din sectorul Râșcani, cu gândul că au să fie mai puțin oameni. Acolo: taloanele cu numere erau terminate, iar paznicul striga că trebuie să vii de dimineață, să prinzi loc, că astfel nu ai nici o șansă. Bun atunci, vin mâine.

Miercuri, la nici ora 8, eram din nou acolo. În fața oficiului o mulțime de oameni, care se împingeau, certau, își dădeau coate și se înjurau între ei. Unii ziceau că de la 4.00 au venit acolo, să fie primii în listă. Le fac o poză și mă dau mai la o parte.
După ce oamenii, luându-și taloane, s-au mai rărit, am intrat și eu și mi-am putut lua și eu un talon: numărul 99. Oamenii îi înjurau pe cei de la Registru, vorbind de un șef care ar fi înfăptuit un act de corupție și ar fi șters-o rapid în concediu. Alții îi blestemau pe funcționari, care ar fi plecat și ei în concediu, numai trei ghișee lucrând.

Revin eu după amiază, pe la ora 15.00, cu speranța că intru eu până la urmă. Deși pe la ora 16.30 eram doar 2 care mai așteptam, cei de-acolo nu ne-au mai primit. Panoul s-a oprit la numărul 75. 75 de oameni prelucrați doar într-o zi, de un oficiu răspunzător pentru sectorul Râșcani al capitalei, cu o populație de peste 160 mii de oameni. Normal? Bătaie de joc totală.

Am aflat însă că pașaportul biometric îl poți face în orice subdiviziune teritorială a departamentului Registru. Așa că azi m-am dus la Oficiul Centru. Aici, cu 20 minute înainte de ora 8, erau deja 60 de oameni. M-am înscris pe-o listă. Apoi, la 8, s-a început haosul. Oamenii s-au îmbulzit la ușă, unde, iarăși se îmbrânceau, certau, înjurau, etc. Paznicului îi era într-un loc, nici nu a luat în considerare lista formată. Dintâi îi chema pe cei de la urgențe (3 ore, 6 ore), apoi pe cei programați, iar din lista simplă intra cine era mai obraznic și se împingea mai bine. O debandadă totală.

Mulți oameni, care nu mai aveau răbdare să aștepte, se hotărau deja să plătească mai mult și să intre la urgențe. Chestia asta m-a dus la ideea că cei de la Registru special își bat joc astfel de oameni, ca ei într-un final să plătească mai mult pentru serviciile lor. Un fel de hoție pe la spate. Rușinos.

Am revenit pe la ora 15.00 la Registru Centru. Erau vreo 20 de oameni care așteptau afară. Norocul meu, sper eu, e că am aflat că se realizează programări la serviciile Registrului pe telefon. La oficiul din centru erau făcute programări până pe 26 august. Incredibil! De-abia săptămâna viitoare am reușit să mă programez, la un oficiu dintr-un sector.

Acum, stau și mă gândesc: de ce ăștia de la Registru (Centrul Resurselor Informaționale de Stat) își bat joc de oameni? Pentru că noi le permitem? Oare oamenii din statele occidentale ar accepta un astfel de comportament din partea funcționarilor, pe care tot ei îi plătesc? Dacă există așa o cerere de mare pentru perfectarea documentelor, de ce nu se suplimentează nr. funcționarilor? Sau de ce li s-a permis la un număr atât de mare de funcționari să plece în concediu, fără a se găsi o soluție prin care să poată fi deserviți toți oamenii? De ce paznicii nu sunt instruiți să țină cont și de listele formate, pentru ca să evite acest haos din fața ușilor oficiilor?

Rușine, Registru! În astea trei zile mi-ați demonstrat că sunteți o instituție de rahat, care își bate joc de cetățenii Republicii Moldova. Iar eu, încă, nu am reușit să dau comandă de pașaport. Pentru că nu am puterea să stau în rând, să mă îmbrâncesc și să intru cu forța în oficiile voastre. Poate sunt prea slab, nu știu. Tot respectul pentru oamenii care stau jumate de zi în rând, și care au puterea de a răbda haosul și umilința de-acolo. Dar eu nu pot. Singura speranță care îmi rămâne este ca săptămâna viitoare, când sunt programat, să fie mai bine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu