luni, 4 mai 2015

Inteligența emoțională în conducerea afacerilor

http://www.nlp-evolutiv.ro
Autori: Diana-Sandra Pop, Victor Ciobanu

Înainte de a clarifica care este importanța inteligenței emoționale în conducerea afacerilor, ar trebui să precizăm și definim ce este „inteligența emoțională”. Începem dintâi, bineînțeles, de la definirea însăși a inteligenței conform DEX-ului: „inteligența reprezintă capacitatea de a înțelege ușor și bine, de a sesiza ceea ce este esențial, de a rezolva situații sau probleme noi pe baza experienței acumulate anterior”. Spus pe scurt, inteligența reprezintă capacitatea de a înțelege (rapid și corect).

Dar ce reprezintă „inteligența emoțională”, atunci? Pe baza celui de-al doilea termen din această sintagmă, ne dăm seama că inteligența emoțională, stricto senso, înseamnă capacitatea de a înțelege ușor și bine emoțiile. Emoțile, însă, îți pot aparține ție, sau altor oameni. În rezultat, inteligența emoțională, spus pe scurt și direct, ar reprezenta capacitatea de a-ți înțelege propriile emoții, precum și de a citi și înțelege emoțiile altor oameni.

Însă aceasta reprezintă definiția stricto senso, sau îngustă, a inteligenței emoționale. În literatură de specialitate, dar și în limbajul popular mulți definesc sau folosesc acest termen cu un sens mult mai larg, iar alții pun semnul egal sau confundă inteligența emoțională cu empatia. De aceea vom expune și o definiție mai lărgită a inteligenței emoționale.

De regulă se consideră că termenul de inteligență emoțională a fost folosit pentru prima dată de Wayne Payne în 1985 în teza sa de doctor, însă în realitate acest termen a fost utilizat și de către Beldoch și Leuner în 1964 și, respectiv, 1966. Primii însă care au realizat o descriere comprehensivă a ceea ce reprezintă inteligența emoțională sunt psihologii Peter Salovey și John Mayer. Aceștia, bazându-se pe inteligențele personale (intrapersonală și interpersonală) ale lui Howard Gardner, au definit inteligența emoțională ca fiind constituită din cinci componente:
  1. Cunoașterea și înțelegerea emoțiilor personale;
  2. Gestionarea emoțiilor;
  3. Automotivarea (motivarea de sine);
  4. Recunoașterea emoțiilor în ceilalți;
  5. Manevrarea relațiilor (abilități sociale).
Fix același model, sau definiție a inteligenței emoționale o folosește și Daniel Goleman, cel care a și popularizat termenul de inteligență emoțională odată cu succesul cărții sale din 1995: “Inteligența emoțională: De ce aceasta poate conta mai mult decât IQ-ul”. Sintetizând, putem afirma că inteligența emoțională reprezintă înțelegerea și gestionarea emoțiilor, personale sau ale altora, pentru a crea relații armonioase cu cei din jur.

Daniel Goleman a creat un centru de cercetare a felului în care acționează inteligența emoțională în organizații. Acest centru a realizat un studiu, analizând modelele de competențe ale liderilor de la 188 de companii. Aceste competențe au fost grupate în trei categorii: priceperea pur tehnică, abilitățile cognitive și cele legate de inteligența emoțională. În urma analizei studiului, Goleman a descoperit că inteligența emoțională este de 2 ori mai importantă decât fiecare dintre celelalte 2 competențe. Mai mult chiar, ponderea inteligenței emoționale ar crește în importanță odată cu poziția liderului în companie.

Ce rol joacă inteligența emoțională în conducerea afacerilor cu succes? Unul destul de mare. Astăzi, socializarea și abilitățile sociale reprezintă baza, sau cele mai importante abilități întru atingerea succesului, așa cum îl înțelege și promovează societatea și mass-media: bogăție, putere (politică) sau popularitate. La baza atingerii acestor forme de succes, stă, desigur, socializarea, sau cât de bine știi să comunici și socializezi cu semenii tăi.

La fel este și în afaceri. Pentru a avea succes în business, trebuie să știi cum să comunici și socializezi și cu angajații tăi, dar și cu partenerii de afaceri: furnizori, clienți, creditori, etc. Ori, la baza unei comunicări și socializări eficiente stă anume inteligența emoțională. Inteligența emoțională este cea care te ajută să îți înțelegi mai bine angajații, să înțelegi ce îi motivează să-și facă treaba bine, și să contruiești o echipă care să lucreze în armonie și la eficiență maximă pentru atingerea obiectivelor companiei. Anume inteligența emoțională este cea care poate ajuta un manager să devină un lider, care să știe cum să își motiveze și entuziasmeze subordonații să lucreze la putere maximă.

Totodată, inteligența emoțională este și cea care te ajută să-ți construiești o mulțime de relații profesionale și de prietenie puternice și eficiente. Adică să faci eficient networking. Inteligența emoțională te poate ajuta în afaceri să dezvolți parteneriate de încredere cu furnizorii, clienții și creditorii tăi, odată ce tu înțelegi cu ușurință emoțiile, sentimentele și dorințele acestora.

Concluzii
Inteligența emoțională reprezintă capacitatea de a înțelege emoțiile tale și ale celorlalți, de a le gestiona și a ști cum să te motivezi și să îi motivezi pe ceilalți, construind relații sociale armonioase și pozitive cu ceilalți oameni. Această capacitate este deosebit de importantă în conducerea afacerilor, fiind probabil competența cea mai importantă pentru a deveni un lider adevărat și a conduce o afacere cu succes.

Bibliografie:
  1. Daniel Goleman. Inteligența emoțională. București, Curtea Veche, 2001;
  2. Emotional intelligence // http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence;
  3.  Inteligență // http://dexonline.ro/definitie/inteligen%C8%9B%C4%83;
  4. Inteligența emoțională și leadership // https://ciorna.wordpress.com/sciences-po/inteligenta-emotionala-si-leadership/;
  5. Inteligența emoțională și rolul ei în businessul de azi // http://www.esimplu.ro/articole/strategie/5163-inteligenta-emotionala-si-rolul-ei-in-businessul-de-azi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu