sâmbătă, 2 mai 2015

Maratonul Internațional Chișinău 2015

http://fiivoluntar.com
În 2012 îmi exprimam frustrarea într-un articol pe blog că în Republica Moldova nu se auzea nici măcar prin vise să se organizeze vreodată un (semi)maraton, precum și dorința mea de a participa la un asemenea eveniment. Iată că tocmai după trei ani, pe 26 aprilie 2015, în Republica Moldova s-a organizat primul maraton din istoria acestui stat, iar mie mi s-a îndeplinit visul de a alerga un semimaraton la un asemenea eveniment.

https://www.facebook.com
Duminică, 26 martie, am alergat primul semimaraton din viața mea. A fost una din cele mai frumoase zile petrecute în vacanța de Paști în Chișinău. Spre surprinderea mea, deși evenimentul a fost organizat pentru prima oară în istoria Republicii Moldova, acesta a fost organizat foarte bine. Totuși, aș dori să fac câteva recomandări organizatorilor pentru a îmbunătăți evenimentul:

1) Este mult mai potrivit ca maratonul internațional din Chișinău să se organizeze toamna, în octombrie, iar primăvara să se organizeze doar un semimaraton. Același lucru se face și la case mai mari, ca de exemplu în București, unde în mai se organizează un half-marathon, iar în octombrie evenimentul cel mare.

Argumentul acestei lucru ar servi faptul că alergătorii amatori ar avea mai mult timp la îndemână să se antreneze să alerge 42 km, ținând cont că iarna nu e un anotimp prielnic. Spre exemplu, eu răcesc foarte ușor iarna, și nu-mi permit să alerg în anotimpul rece, astfel încât 1-2 luni de primăvară nu-mi sunt deloc de-ajuns să mă antrenez pentru alergarea unui maraton. În schimb, dacă maratonul internațional Chișinău s-ar organiza toamna, aș avea cel puțin jumate de an la dispoziție pentru antrenament, ceea ce mi-ar fi mai mult decât destul.

2) Ar fi de dorit ca în cazul alergării maratonului să se reîntoarcă la primul traseu propus, în care un cerc/lap avea 21 km. Mi se pare extrem de boring (plictisitor) să alerg de 4 ori același lap. Și la București, și la alte maratoane, am observat că se aleargă de regulă cercuri/lapuri de 21 km.

3) Pe bulevardul Dacia n-ar strica de amplasat mai multe WC-uri. Am avut nevoie, în primul lap, să merg la WC, și am fost nevoit să aștept în fața mea alte persoane. Cred că un număr de 5-7 toalete nu ar fi greu, și ar fi de-ajuns de instalat.

4) Nu știu cum se face la alte maratoane internaționale, dar nu mi-a plăcut că startul la Fun Race s-a dat în același moment ca și pentru alergătorii de distanțe mari. Cât timp, să zicem, am "alergat" pe Ștefan cel Mare la începutul lapului, acesta era plin de copii și alți oameni, care alergau aiurea și se mișcau foarte haotic, și de care te împiedicai și loveai în orice moment și în orice direcție. Mie, cel puțin, nebunia și haosul de la început nu mi-a plăcut deloc. Cred că ar fi mai potrivit ca startul pentru Fun Race să se dea cu 5-10 minute înainte sau după startul maratonului.

Medalia mea :)
Trecând peste aceste idei, vreau să spun că am rămas plăcut surprins de cât de bine a fost organizat maratonul. Fiind primul din istoria RM, mă așteptam la o mulțime de probleme, însă acesta, de fapt, a fost organizat aproape perfect. Traseul a fost bine delimitat și ușor de alergat. Pe marginea drumului au fost o mulțime de fete, foarte drăguțe, voluntare, ce ne încurajau să alergăm, sau ne întindeau sticle cu apă pentru a ne rehidrata. Și toate persoanele voluntare, când am avut nevoie să mă înregistrez și să plătesc, sau să aflu ceva informații, au reacționat foarte receptiv și pozitiv, fiind deschise să te ajute imediat și cum pot.

Duminică, 26 aprilie, peste 10 mii de oameni au alergat la maraton, cu participanți din peste 30 de țări. Peste o mie de oameni au alergat distanțe mari de 10, 21 și 42 km. Iar eu am reușit să alerg primul meu semimaraton, în aproximativ 2 ore, fiind distanța cea mai mare pe care am alergat-o vreodată. Iar zeci de mii de oameni, părinți, prieteni și frați, au susținut alergătorii pe marginea drumului, petrecând o zi mult mai interesantă decât una de duminică de rutină. Toți acești oameni, alergători, voluntari, organizatori și susținători, au făcut ca Primul Maraton Internațional din Chișinău să fie un adevărat succes!

Pe 26 martie, cei peste 10 mii de oameni au reușit să alerge la maraton datorită organizatorilor evenimentului, care vin din mediul societal și mediul privat. Asociația Obștească Sporter, compania Simpals și compania Petrom Moldova sunt principalii organizatori care au făcut posibil acest eveniment. În condițiile în care statul nu prea are putere și bani în promovarea unui mod sportiv și sănătos de viață, aceste organizații au luat inițiativa și au organizat pentru moldoveni primul Maraton Internațional din Chișinău, meritând aprecierile și mulțumirile noastre.

În acea zi de duminică, alături de peste 10 mii de oameni, m-am simțit fericit și împlinit, și m-am simțit bucuros și mândru că am făcut parte din acest eveniment. Sper sincer ca organizarea maratonului internațional din Chișinău să continue, și să devină o tradiție, și sunt sigur că la viitoarele ediții vor participa mult mai mulți alergători. Cel puțin eu, la sigur voi mai alerga ;).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu