marți, 22 septembrie 2015

Conducerea afacerilor

http://anticario.ro
Una din materiile pe care am avut-o în ultimul semestru la Universitatea de Vest din Timișoara este "Conducerea Afacerilor". Două detalii au făcut ca această disciplină să fie una interesantă, și memorabilă, pentru mine. 

Primul detaliu ține de faptul că la această materie am avut de făcut obligatoriu șapte teme (cu deadline), putând alege din mai multe subiecte. Trei motive fac ca această sarcină să mi se pară una genială:

1) Pentru realizarea temelor, profesorul nu ne-a recomandat, sau sugerat, nici-o sursă bibliografică, lăsând acest aspect la discreția noastră. În dependență de sursele folosite de student pentru eseu, un profesor își poate da seama de cât de mult a explorat acesta subiectul, și cât de sârguincios și motivat acesta este să studieze.

2) Al doilea moment ține de faptul că o asemenea sarcină îți permite să evaluezi capacitățile intelectuale și potențialul studenților. Cei care au făcut doar copy-paste, sau au încropit un eseu din mai mult bucăți copiate, îi identifici rapid ca nefiind prea harnici/deștepți. Însă cei care au lucrat la eseu, în dependență de analizele, sintezele și concluziile (originale) făcute, îți poți da seama de cât de inteligenți și creativi sunt.

3) Al treilea aspect ține de faptul că o așa o sarcină te învață să înveți desinestătător, ceea ce reprezintă cea mai eficientă, și cea care ar trebui să fie cea mai importantă metodă de învățare în școli și universități. Mai multe studii recente au demonstrat că prelegerile (cursurile), care reprezintă o metodă pasivă de învățare (îl asculți pe altul ce-ți spune), sunt ineficiente în învățarea studenților. De regulă, aceste prelegeri nu fac decât să îi plictisească pe studenți.

În schimb, dacă îi oferi unui student să realizeze un eseu la o temă, acesta se trezește că este nevoit să se descurce desinestătător, să învețe singur. Explorând o mulțime de surse și opinii, având libertatea totală de a le alege pe cele care ți se par utile și relevante, analizându-le, pentru ca apoi să realizezi o sinteză a acestora, în care să îți expui și propriile idei, teorii și concluzii, toate aceste lucruri te fac să gândești. Să creezi. Și să înveți desinestătător (să fii autodidact). Ceea ce școala, universitatea și profesorii cam au uitat pe elevi/studenți demult să îi învețe.

Al doilea detaliu ține, cum era și normal, de profesor. Domnul Alexandru Roja este unul din cei mai buni lectori universitari nu doar de la UVT, ci chiar și din România. Iar ca dovadă servește faptul că acesta a fost premiat în mai anul curent cu titlul de Profesor Bologna, la Gala Profesorului Bologna, proiect organizat de ANOSR. 

În cadrul acestui proiect studenții își premiază profesorii care s-au remarcat prin metodele de predare/învățare adaptate la nevoile și interesele studenților de azi. Personal, ca fost student al domnului Roja, vă pot spune că acesta își merită cu prisosință titlul, fiind cel mai bun profesor pe care l-am avut în ultimul semestru, și unul dintre cei mai buni pe care i-am avut în cei trei ani în care am studiat în România.

Cred că v-ați dat singuri seama că prelegerile la acest profesor au fost mult mai interesante, și mai deosebite, decât la alții. La cursurile lui am avut invitați oameni de afaceri, precum și psihologi/traineri de coaching, ca Narcis Nagy, care ne-a vizitat de două ori. Nu mai menționez că examenul la această materie a fost cel mai ușor, colegii mei obținând notele cele mai înalte anume la această disciplină.

Pentru cei care ar dori să-și facă o idee de temele și subiectele pe care le-am studiat la Conducerea Afacerilor, o pot face aruncând ochii asupra eseurilor mele, pe care le-am făcut împreună cu o colegă, și pe care le-am publicat pe blog. Acestea sunt:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu