luni, 26 octombrie 2015

Despre cum se fac afaceri în Moldova (sau ce lecție dură am învățat în primele 3 săptămâni de muncă)

https://www.facebook.com/
Am scris recent despre faptul că m-am angajat la o companie din Chișinău. Ei bine, una din primele sarcini pe care le-am avut a fost să fac cărți de vizită pentru câțiva angajați (inclusiv pentru mine). Fiind nou la lucru, dar și fiind o treabă urgentă, am mers să fac cărțile de vizită la aceeași companie la care s-au făcut și mai înainte. Că doar nu eram eu cel mai deștept să aleg și să schimb partenerii companiei. Greșeală mare, după cum s-a dovedit mai pe urmă.

În data de 6 octombrie, am mers la compania Rusetkaya & Co SRL, denumirea comercială - Friends Adv, cu 2 mostre de cărți de vizită. Legat de o carte de vizită, persoana de acolo mi-a spus că nu au asemenea hârtie, și nu fac. Atunci am întrebat cât costă de făcut 100 de cărți de vizită exact ca a 2 mostră, precizând că anume ca acea mostră ne dorim cărțile de vizită să fie. Persoana respectivă a luat cartea de vizită în mână, a ținut-o, și mi-a dat răspunsul de "230 lei".

I-am lăsat atunci 2 machete, iar pe parcursul săptămânii i-am trimis încă 3. Înțelegerea a fost ca să ni se facă 100 de cărți de vizită de fiecare machetă, de aceeași calitate ca a mostrei.

Luni, 12 octombrie, cărțile de vizită erau gata. Ni s-a cerut să plătim comanda (1100 lei). Datorită sugestiei șefului, am negociat să achităm dintâi 50% din sumă, iar după ce vom lua cărțile de vizită, restul sumei.

Pe 13, seara, am plecat să le iau. În locul persoanei respective a fost o fată mai tânără, care mi-a arătat unde să semnez pe factură, a pus ștampilele, și mi-a îndesat cărțile de vizită în geantă. Nu le-am verificat, dar nici nu mi-a trecut prin cap să o fac. Ajuns la sediul companiei, un coleg a observat că cărțile de vizită sunt mult mai subțiri decât ar fi trebuit să fie. Mai târziu, și șeful avea să le verifice, și să refuze să le accepte, deoarece erau tipărite pe o hârtie de o calitate net inferioară decât ne-am dorit.

Evident că am sunat înapoi la compania dată, însă persoana respectivă a refuzat să primească cărțile de vizită înapoi pentru a ne face altele. Ba chiar mai mult, a refuzat și să se întâlnească cu mine, și a refuzat orice idee de negociere sau de compromis. Deși am încercat să schimbăm factura pe una pe jumate de sumă, deja achitată, persoana respectivă a refuzat și acest lucru. Cel mai probabil că a întrebat de un jurist, și știe că suntem obligați să achităm și a doua parte, chiar dacă ne-a vândut produse de calitate inferioară. Pentru că facturile au fost semnate de mine, ceea ce le face valabile.

Acum, când privesc înapoi, îmi dau seama că greșeala îmi aparține în totalitate. În primul rând, nu i-am specificat că cărțile de vizită trebuiau să fie tipărite pe hârtie de grosimea de 350 grame/m3. Dar nici nu știam de acest lucru. În al doilea rând, când am primit cărțile de vizită, eu nu le-am verificat. Dar nici nu mi-a trecut prin cap că trebuia să o fac - prea naiv eram, și nici nu mă gândeam că poți fi fraierit în așa situații. Se primește, ironic, exact ca în regula aia juridică: necunoașterea legii nu te absolvă de vină. Din păcate, nu a existat nimeni care să mă informeze, sau să îmi spună să atrag atenție la aceste lucruri.

Opinia la care am ajuns este că acea persoană este o escroacă. Profitând de faptul că nu i-am specificat parametrii hârtiei, aceasta a hotărât să ne facă cărțile de vizită pe o hârtie de o calitate net inferioară, pentru a economisi pe seama noastră. Iar eu, având zero idei despre caracteristicile cărților de vizită, am picat în plasă.

Am un prieten, emigrat peste hotare, ce a făcut studii și a lucrat în tipografie. Acesta spune că era de datoria persoanei respective să mă întrebe, să precizeze pe ce hârtie trebuiau tipărite cărțile de vizită, de la început. Nu a făcut-o, și nici nu m-a întrebat nici măcar pe-aproape de așa ceva. Asta deși a ținut mostra în mână. În al doilea rând, el spune că orice tipografie care se respectă ar fi primit înapoi produsele și le-ar fi tipărit la calitatea dorită de client, pentru a nu-l pierde, pentru a nu-și păta numele. Se pare încă că onoarea și demnitatea nu au nici o legătură cu firma respectivă.

Mai rău chiar, la o recenzie lăsată pe facebook despre compania lor, acea persoană dă vina pe mine. În primul rând minte că ea mi-ar fi prezentat o mostră, în al doilea rând că atunci când le-am primit, mie mi-ar fi convenit calitatea lor (de parcă ea ar fi fost de față să vadă dacă eu le-am verificat). Aceste aspecte nu fac decât să confirme calitatea morală joasă a acelei persoane.

Țara merită să-și cunoască eroii. Inclusiv, și în special, pe cei negativi. Pe acea persoană o cheamă Rusețcaia Daria. Iar compania ei se numește, cum deja știți, "Rusetkaya & Co" SRL, cu denumirea comercială "Friends Adv". De aici urmează și sfatul meu: evitați, dacă este posibil, să faceți afaceri cu această persoană. Iar dacă sunteți nevoiți să faceți, aveți grijă să specificați în comandă toți parametrii și toate caracteristicile produsului dorit. Iar înainte de a semna factura, să verificați cu minuțiozitate produsele. Pentru că dacă nu veți face acest lucru, această persoană nu va ezita să profite de voi și să vă tragă pe sfoară. Așa că, dacă veți fi obligați să faceți afaceri cu acea companie, ați face bine să aveți mare grijă, e sfatul meu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu