duminică, 29 noiembrie 2015

Două Moldove. Și despre patriotismul economic

https://dragalinagarstea.wordpress.com
Nu e un secret pentru nimeni că în Republica Moldova există două lumi: lumea săracilor și lumea bogaților. Despre clasa de mijloc, care reprezintă baza unei societăți și economii sănătoase, de-abia dacă se poate vorbi. Clasa săracilor reprezintă cam 80%, poate și 90% din populație, iar cea a bogaților 10-20%.

Ieri am fost în Shopping MallDova. Prețurile - exorbitant de mari, iar prin magazine - foarte puțin oameni. Prețurile sunt mai mari și decât în România, și decât în Slovenia, țări în care am locuit ultimii trei ani. Singurul magazin care mi-a plăcut e LC Waikiki, care, deși are prețuri egale sau ceva mai mari decât cele din UE, are prețurile cât de cât "decente" pentru Republica Moldova. Acesta era și singurul magazin care forfotea de oameni.

La Ponti, producător național de șosete, aveau în vânzare două modele de ciorapi de iarnă pentru bărbați, care costau 75 și respectiv 45 lei. Foarte scumpe, părerea mea, deși prețul de 45 de lei încă mi se pare puțin acceptabil.

Azi am trecut prin Piața Centrală, pe la PPT Prețuri Pentru Tine. Deși magazinul vinde mărfuri de calitate proastă, chinezească, acesta era plin de oameni. La fel și magazinul chinezesc de pe strada Bulgară, mai jos de Piața Centrală. Și în genere, strada Bulgară forfotea de oameni, care căutau să cumpere mărfuri ieftine de la comercianții stradali. (O mulțime de oameni, haos și mizerie)

Ori, la aceeași comercianți stradali, am găsit ciorapi de iarnă (Made in China, sau Turcia) la prețul de numai 10 lei, de 4 - 7 ori mai ieftini decât la producătorul nostru național! Și nu mi-e rușine să recunosc că mi-am cumpărat și eu două perechi. Mai ales că ciorapii mi-au lăsat impresia că au o calitate destul de bună.

Ducând vorba la patriotismul economic, acesta mi se pare o formă foarte bună și eficientă de susținere a propriei țări. Cumperi produse naționale, astfel încât sprijini antreprenoriatul și dezvoltarea economiei naționale. Însă când există asemenea discrepanțe de preț, ca între Ponti și ciorapii de la piață, orice patriotism moare inevitabil în fața rațiunii/costului economic. Acum eu nu știu care e motivul unei asemenea diferențe de preț: poate costul forței de muncă, poate materia primă, poate costul chiriei, sau poate strategia de piață. Dar tind să concluzionez că Ponti, deși este un producător local, nu vinde pentru majoritatea locuitorilor Republicii Moldova.

Trecând de asta, experiența de ieri și de azi, cu MallDova și cu Piața Centrală, mi-a întărit convingerea despre existența a două Moldove, una săracă și una bogată. Două Moldove despărțite, și rupte total între ele. Căci, pe oamenii care îi vezi la Piața Centrală, nicidecum nu ai cum să-i vezi pe la Shopping MallDova. Și ei sunt majoritari. O majoritate covârșitoare.

Trist. Tristă e sărăcia Moldovei majorității...

2 comentarii: