marți, 26 iulie 2016

Despre piața de comunicații electronice din Republica Moldova

http://bani.md

Înainte de a vorbi despre piața de comunicații electronice (mai departe CE) din RM, ar trebui să știm ce reprezintă ea, sau din ce segmente este compusă. Piața de CE conține șase domenii:

  1. Telefonia mobilă;
  2. Telefonia fixă;
  3. Acces la internet la puncte fixe;
  4. Acces la internet mobil (dedicat);
  5. Difuzarea și retransmisia programelor audiovizuale;
  6. Alte activități din domeniul CE.
Toate aceste 6 segmente reprezintă ele însele adevărate piețe autonome, cu strategii de marketing, planuri de management, de investiții și servicii foarte diferite între ele. Dar toate aceste piețe fac parte, împreună, din piața CE, și pot fi analizate global, împreună.

Volumul total al vînzărilor din sectorul CE s-a ridicat în anul 2015 la 6,922 miliarde lei. În euro, ar ieși cam 317 milioane, iar în dolari - cam 350 milioane. E mult, puțin? Eu zic că e foarte puțin. Însă e normal ca piața de CE să fie atât de mică. Din 2 motive: numărul mic al populației țării (doar 3,5 mln) și veniturile scăzute ale acesteia, ceea ce face ca și consumul de servicii de CE să fie mai mic.


Furnizori

În anul 2015, în sectorul de comunicații electronice din Moldova au activat 313 furnizori. În ciuda numărului destul de mare, 3 companii monopolizează, sau totalizează majoritatea covîrșitoare a vînzărilor din sectorul CE. Acestea sunt:
  1. Orange Moldova - cu vânzări de aproximativ 116,3 mln euro, deținînd o cotă de piață de 36,7% din total;
  2. Moldtelecom S.A. - cu venituri de 88 mln euro, avînd o cotă de piață de 27,8%;
  3. Moldcell - cu vînzări de 52 mln euro și o cotă de piață de 16,4%;
  4. Restul furnizorilor au avut vînzări de 60,5 mln euro, luând restul de 19,1% din veniturile din sectorul CE.
Interesant e că față de anul 2014 vînzările Orange s-au diminuat cu 3 mln lei, pe cînd cele ale Moldcell și Moldtelecom s-au mărit cu 100, și respectiv, cu 66.5 mln lei.

Structura pieței de CE după venituri

Am menționat la început din ce e compusă sectorul de CE. Însă un lucru important și interesant de știut este și care sunt mărimile subpiețelor care fac parte din sectorul de CE. Mai jos le voi scrie în forma unui top:
  1. Piața de telefonie mobilă este de departe cea mai mare și dezvoltată, totalizând 51,1% din veniturile din sectorul de CE. Adică vînzări de peste 3,5 mlrd lei, cu o penetrare a populației de peste 121,5%;
  2. Piața de acces la internet fix a depășit, pentru prima dată, piața de telefonie fixă, clasîndu-se pe locul 2 cu venituri de 1,05 mlrd lei. Adică 15,2% din piața de CE;
  3. Piața de telefonie fixă a totalizat venituri de 1,018 mlrd lei (14,7% din sectorul CE), căzînd pe locul trei;
  4. Piața de difuzare și retransmisie a programelor audiovizuale a scăzut în vînzări, adunînd 366,1 mln lei (5,3% din sectorul CE);
  5. Subpiața de acces la internet mobil a crescut în vînzări pînă la 320,6 mln lei (4,6%), însă continuă să rămînă cel mai mic segment de piață din cele 5. Însă probabil nu pentru mult timp va fi așa, ținînd cont că anul acesta sunt mari șanse să depășească segmentul audiovizualului.
  6. Alte venituri din CE - au totalizat 627,3 mln lei, aproximativ 9,1% din sectorul CE.

ARPU

Un alt aspect foarte important este ARPU-ul acestor piețe. Adică venitul mediu per utilizator, sau altfel spus, cît cheltuie în mediu un utilizator moldovean pe fiecare piață:

  1. Cu 168,3 lei, piața serviciilor la internet fix se situează pe primul loc;
  2. Pe locul 2 este o altă piață de internet, cea la puncte mobile dedicate: 92,5 lei;
  3. Piața de telefonie fixă, uimitor, se clasează pe locul 3, cu un ARPU de 70,1 lei;
  4. Piața de telefonie mobilă se află foarte aproape, cu un ARPU de 67,8 lei;
  5. Piața programelor audiovizuale are cel mai mic venit pe utilizator, de doar 47,3 lei.

Dinamici:

Față de anul 2014, sectorul de comunicații electronice a crescut cu numai 1,8%, ceea ce sugerează că, global, piața e saturată. Însă pe piețele-segmente, situația e foarte diferită. Cele mai dinamice sunt piețele de internet mobil dedicat și fix: acestea au crescut față de anul trecut cu 20 și, respectiv, 11,5%. Piețele de telefonie mobilă și fixă sunt saturate, practic, crescînd în venituri doar cu 1,8 și 1,6%. Iar piața de programe audiovizuale s-a diminuat cu 1,1% - lucru care mă uimește, sincer.

Investiții

În privința situației investițiilor, acestea în anul 2015 față de 2014 s-au micșorat cu 14,1%, constituind 2,041 mlrd lei. Adică aproape 30% din veniturile pieței sunt investite înapoi în sectorul CE. Cele mai multe investiții au avut loc în dezvoltarea rețelelor mobile (telefonie mobilă și internet dedicat) - de 1,3 mlrd lei (64% din total), cu 23% mai puțin decît anul trecut. În schimb. în rețelele de comunicații fixe și audiovizuale, investițiile au crescut cu 3,7% și, respectiv, cu 85,3%, ajungînd la cifrele de 649 mln și, respectiv, 76.9 mln lei.

Concluzii

Piața de comunicații electronice din Republica Moldova este una destul de mică, de doar 317 mln euro. În ciuda acestui fapt, concurența este acerbă, cu 3 companii dominînd, sau evidențiindu-se pe piața globală a CE.

În privința subpiețelor, cea mai mare este cea a telefoniei mobile, care este, însă, deja toată ocupată și suprasaturată de ofertele operatorilor. Piețele aflate în plină expansiune, dpdv al veniturilor, sunt cele de acces la internet, mobil dedicat sau fix. Iar piețele de telefonie fixă și programe audiovizuale se află în stagnare, sau chiar decădere, în ciuda creșterii investițiilor.

2 comentarii:

  1. Crezi ca mai poate veni cineva al 4-lea cu succes?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Puțin probabil. Piața de telefonie mobilă e suprasaturată. Unite s-a lansat tîrziu, în 2007, și de-atunci nu a putut trece niciodată de 10% de utilizatori telefonie mobilă.

      Pe de altă parte, cred că ar fi de bun augur apariția unui alt operator de telefonie mobilă. Acest lucru ar duce la creșterea concurenței, la diversificarea ofertelor și serviciilor, și în final la ieftinirea acestora, ceea ce va fi un lucru bun pentru utilizatorii de telefonie mobilă.

      Ștergere